+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

Geen Big Data voor B2B, maar juist Small Data!

Er zitten veel voordelen aan het gebruiken van Big Data analyse om interessante B2B prospects te vinden. Tenminste, dat denken veel bedrijven. In realiteit is echter Small Data doorslaggevend. In het B2B segment is acquisitie immers zoeken naar een speld in een hooiberg. U heeft een beperkt aantal klanten. En om de speld in de hooiberg te vinden, heeft u de juiste tools nodig. Zo laat u als het ware een enorme magneet los op de hooiberg; dan heeft u die speld zo gevonden!

Wat is Big Data?

Het is moeilijk te zeggen wat de betekenis van Big Data precies is. Data kan immers van alles zijn: tekst, cijfers, grafieken, afbeeldingen, audio, video en zelfs games. Daar komt dan nog bij dat het big is. Het gaat om enorme hoeveelheden en zeer diverse digitale gegevens die in enkele seconden verzameld en geanalyseerd worden. Zo weten bedrijven precies wat de grootste trends zijn onder hun klanten. Maar dat geldt vooral voor het B2C segment.

De data is extreem divers, maar door de grote hoeveelheid komt er toch een duidelijke trend uit. In het B2B segment is het vele malen lastiger om dergelijke trends te ontdekken. U kunt Big Data inzetten om potentiële klanten te vinden, maar vervolgens moet u Small Data inzetten om marketing op maat te creëren.

Big Data analyse en voorbeelden

Er zijn veel voorbeelden van het succesvol inzetten van Big Data analyse. Bedrijven met miljoenen klanten wereldwijd zetten het in als business intelligence. Zo heeft The Weather Company in samenwerking met IBM een systeem ontwikkeld dat de weersverwachting koppelt aan business performance. Zo kunnen bedrijven automatisch rekening houden met bezetting en reistijd, bijvoorbeeld. Een slim concept, omdat iedereen te maken heeft met het weer. Maar voor vrijwel ieder ander bedrijf is Small Data de oplossing.

Voordelen van Big Data voor bedrijven

Eén van de voordelen van Big Data voor bedrijven is persoonlijke marketing, wordt vaak gezegd. Maar in werkelijkheid is het dus vooral inspelen op de wensen van de grote meerderheid. Deze groep heeft u zeer specifiek getarget. Daarnaast kunt u met real-time data trends zien ontstaan en kunt u hier meteen op inspelen. U weet bijvoorbeeld welke aanbiedingen wel werken en welke niet.

Wat is Small Data?

Small Data is uw eigen data, uit uw CRM-systeem bijvoorbeeld, waarbij de kwaliteit van de data leidend is. In het B2B segment is Small Data daarom het middel voor acquisitie. Leads genereren is immers niet makkelijk. U heeft geen miljoenen klanten waarbij u kunt inspelen op trends. U heeft contactgegevens nodig van potentiële klanten zodat u zeer gericht marketing kunt inzetten om die klant binnen te halen.

Met inbound marketing kunt u websitebezoekers aantrekken, om ze vervolgens te converteren naar leads en uiteindelijk klanten. Hierbij speelt het gebruik van Small Data een cruciale rol. Maar dat is niet gemakkelijk…

Prospects vinden met Big Data en Small Data gecombineerd

Bij Sellian halen we Small Data uit Big Data om zo voor u prospects te vinden. We doorzoeken door middel van kunstmatige intelligentie enorme databases. Zo vinden we specifieke bedrijven die interessant kunnen zijn voor uw bedrijf. Daarnaast zorgen we door middel van alle aspecten van inbound marketing dat uw website meer bezoekers krijgt. Op al deze potentiële klanten gaan we de op maat gemaakte marketing richten, opdat ze daarna klant worden bij uw bedrijf.

Meer weten over deze moderne vorm van acquisitie? Download dan ons gratis whitepaper!

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Sellian

Amsterdam • Groningen

088 - 626 73 71

contact@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?