+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

Mijn Customer Journey bij Tesla

Vroeger dacht ik dat echte topverkopers gemaakt werden in de showrooms van de autodealers. De helden van de autoverkoop blijken echter moeilijk in staat bij te leren, draaien op de automatische piloot en missen veel kansen. Het zijn vaak geen topverkopers, ze laten in de praktijk kansen lopen. Ik heb daarbij meerdere merken de revue laten passeren, en ondanks de inspanningen om de lokale dealers te trainen om het beter te doen gaat het nog wel eens mis. De basis ligt volgens mij in het niet echt willen leren kennen van hun (potentiële) klanten.

Ik haalde voorbeelden aan van Audi, Renault, Peugeot, Mercedes Benz en BMW. Maar het hadden waarschijnlijk ook verhalen kunnen zijn van Toyota, Mazda, Alfa Romeo, Fiat of andere merken;  autoverkopers op de automatische piloot vertonen hetzelfde gedrag. Ze denken schijnbaar dat de auto’s zichzelf wel verkopen, want ze zijn maar matig geïnteresseerd in potentiële kopers, missen hun koopsignalen, volgen leads slordig op en hebben schijnbaar geen CRM, of niet de discipline om dat bij te houden. Alhoewel…

Tesla, the new kid on the block

Ik was geïntrigeerd door nieuwkomer Tesla, en op enig moment bedacht ik dat ik graag een proefrit wilde maken in dit nieuwe wondertje der techniek. Maar om mogelijk voor niets vanuit Groningen naar de dichtstbijzijnde dealer in Arnhem te rijden is ook zo wat, dus heb ik voor de zekerheid eerst gebeld wanneer dat mogelijk was en een afspraak gemaakt. Toen ik aan het eind van een zomerse middag in Arnhem arriveerde werd ik ontvangen door Sven van Opstal, die me gelijk vroeg wat ik wilde drinken. Het was een warme dag geweest en hij wist dat ik speciaal voor de proefrit vanuit Groningen was gekomen. Ik kreeg een ijskoude cola van hem en we raakten geanimeerd in gesprek. Dat ging niet direct over Tesla, maar over mij, de potentiële klant. Hij had me op LinkedIn opgezocht, wist daarmee dat ik ondernemer ben en wat ik ongeveer doe en maakte in zijn hoofd gedurende het gesprek alvast enkele aantekeningen over mij. Ik maakte vervolgens samen met hem de proefrit, en werd nog enthousiaster.

Zo’n investering in een Tesla doe je niet even op een middag, en dat was dus ook niet waar Sven op aanstuurde. Hij hielp mij gewoon bij mijn oriëntatie. Samen configureerden we vervolgens mijn droomauto, waarbij we gelijk even een login voor mij voor op de Tesla website aanmaakten. Uiteindelijk ging ik verlekkerd de deur uit, met nog twee ijskoude cola’s mee voor onderweg en een tip voor een goed restaurantje in de omgeving voor het geval ik eerst nog wat zou gaan eten.

En dan aan een relatie bouwen

Toen ik thuis kwam zat er een LinkedIn verzoek in mijn mailbox, die ik uiteraard accepteerde. In de weken daarna belde hij me regelmatig op om te zien of hij mij nog ergens mee kon helpen, of ik nog nadere informatie nodig had enzovoorts, maar altijd eerst even kort vragend hoe het met me ging, hoe de zaken liepen en pas daarna ging het gesprek richting de auto. Toen ik aangaf dat ik er financieel nog niet aan toe was omdat andere zaken een veel hogere prioriteit hadden vond hij dat natuurlijk jammer maar verder geen onoverkoombaar probleem; iedere klant kiest tenslotte zelf zijn koopmoment. Hij vroeg wanneer hij me weer kon bellen, en deed dat dan ook op de toegezegde datum. Zo bleef hij contact houden, en kwam steeds weer terug op de eerdere gesprekken, gestaag bouwend aan een relatie. Hij hield dus ook het CRM goed bij. Ik ga ervan uit dat mijn klik-gedrag op de website van Tesla ook geregistreerd wordt, en dat wanneer ik inlog om mijn droomauto toch net weer even aan te passen ze dat weten bij Tesla. Ze volgen ongetwijfeld mijn gehele customer journey. En op het moment dat ik er klaar voor ben om te kopen, dan weten ze nog steeds wie ik ben, welke uitvoering ik wil, welke kleur ik het liefst heb en meer.

Het recept voor een aangename customer journey

De wijze waarop ik in mijn customer journey wordt begeleid maakt het verschil. Deze auto lijkt zichzelf te verkopen, maar niets is minder waar. En helaas… Die Tesla komt er voorlopig nog niet; de investeringen zijn in andere zaken gaan zitten, zoals ons bedrijf Sellian. En de Model 3 laat nog wel even op zich wachten. Maar op het moment dat ik aan een nieuwe toe ben…

De gevestigde orde laat nog steeds de nodige steken vallen. Mijn ervaring met Tesla bewijst hoe het beter kan, en erg moeilijk is dat overigens niet. Een recept voor een willekeurige autodealer om je klanten beter te begeleiden op hun customer journey post ik in een volgende bijdrage. Dat recept werkt overigens ook voor andere bedrijven die iets willen verkopen.

Met een ieder die daar meer over wil weten komt Sellian graag in contact. Bel of mail en we bedenken samen hoe we ook uw producten of diensten effectief aan de man/vrouw kunnen brengen. Want wat is er nu leuker dan het blij maken van klanten? Of lees eerst meer in ons gratis whitepaper!

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Sellian

Amsterdam • Groningen

088 - 626 73 71

contact@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?