+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

Hoe kunt u een CRM-systeem en Marketing Automation inzetten om leads te genereren?

In uw CRM-systeem registreert u informatie over uw klanten en prospects. Maar haalt u alles uit de mogelijkheden van dit systeem? Of sterker nog: heeft u eigenlijk wel een modern CRM-systeem voor uw relatiebeheer? Moet u een van beide vragen met nee beantwoorden? Dan is de kans groot dat dit u beperkt in het genereren van leads en dus in het binnenhalen van nieuwe klanten.

De tijd van de kaartenbak ligt ver achter ons. Maar de tijd van Excel inmiddels ook. Er zijn zo veel nieuwe, betere methoden beschikbaar om je huidige en toekomstige klanten beter van dienst te zijn. In combinatie met marketing automation wordt uw moderne CRM-systeem de olie die de lead-machine soepel laat draaien.

Al die Engelse termen klinken misschien nog enigszins verwarrend. Laten we daarom bij het begin beginnen.

De customer journey

Verplaats uzelf in uw potentiële klant. Hoe komt hij in aanraking met uw bedrijf? Waar is hij naar op zoek? En wat heeft hij nodig om de volgende stap in zijn customer journey te zetten? De customer journey, oftwel de klantreis, zijn de verschillende fasen die een potentiële klant doorloopt: vanaf het moment dat hij een latente behoefte heeft tot het moment dat hij daadwerkelijk klant wordt en hopelijk zelfs ambassadeur van uw bedrijf. Wanneer u deze fases in kaart brengt voor uw doelgroep, dan krijgt u inzicht in uw marketing- en salesfunnel. En dan kunt u de klantreis versnellen met gerichte prikkels.

customer journey crm leads sellian

MQL of SQL?

Kortom, als u weet in welke fase uw potentiële klant zich bevindt, dan kunt u de juiste acties ondernemen om hem of haar naar de volgende fase te leiden. Maar dat klinkt nog steeds makkelijker dan het is. Want weet u wanneer iemand een Marketing Qualified Lead (MQL) of een Sales Qualified Lead (SQL) is? Oftewel: moet uw marketingteam met de lead aan de slag of gaat dit estafettestokje over naar het salesteam? Dat blijft nog vaak gissen, maar gelukkig kan de juiste technologie u daarbij helpen!

Er zijn inmiddels zeer geavanceerde, handige systemen beschikbaar die verrassend veel inzicht geven in de fase waarin iemand zich bevindt. De combinatie van een CRM-systeem met marketing automation en IP-tracking kan van onschatbare waarde zijn. Daarmee kunt u een websitebezoeker niet alleen identificeren, maar ook kwalificeren door de acties die hij onderneemt. Alles wat hij doet, wordt automatisch bijgehouden met behulp van leadscoring.

Leadscoring

Leadscoring houdt in dat uw websitebezoekers punten krijgen voor allerlei acties. Het klikken op een link, het openen van een e-mail, het downloaden van een whitepaper, enzovoort. Bereikt iemand een bepaalde score, dan is het tijd om te oogsten. Uw bezoeker is inmiddels bekend met uw bedrijf, maar hij is er nog niet aan toe om zelf de telefoon te pakken. Daarom kunt u die stap voor hem zetten, door hem te benaderen. Telefonische acquisitie krijgt hierdoor een hele andere dimensie. Uw verkoopteam belt immers alleen bedrijven die al interesse hebben getoond in uw producten of diensten.

Leads genereren met uw CRM-systeem en marketing automation

Met een modern CRM-systeem en goede marketing automation kunt u dus effectief en gestructureerd hoogwaardige leads genereren. Hoe dat werkt?

  1. Met prikkelende, opvallende content kunt u mensen bewustmaken van een probleem en ze kennis laten maken met de oplossing. Doordat wordt geregistreerd welke artikelen uw websitebezoeker leest, weet u waarin hij geïnteresseerd is. Dankzij marketing automation heeft uw verkoopteam snel een goed beeld van geïnteresseerde bezoekers en in welke fase zij zich bevinden.
  2. Uw websitebezoeker wordt na het lezen van een artikel geattendeerd op andere, gelieerde artikelen die hij ook interessant vindt. Hij klikt door want dat onderwerp heeft zijn belangstelling. Mogelijk schrijft hij zich zelfs in voor uw nieuwsbrief. Of hij download uw whitepaper waarmee hij zijn gegevens achterlaat. De bezoeker wordt dan een lead.
  3. Is de lead voldoende opgewarmd, dan kunt u hem of haar actief benaderen. Met goede leadscoring kunt u gemakkelijk bepalen wat het meest geschikte moment hiervoor is.

Maar waar moet ik beginnen?

Eigenlijk bent u al begonnen. U bent immers blogs aan het lezen over moderne lead-generatie. Dat is stap één. Maar er zijn ook honderden interessante infographics en video’s die u helpen met acquisitie! De volgende stap is dat u met een modern CRM-systeem en marketing automation gaat werken. Gebruik de Free version of Trial van het systeem dat u het meest aanspreekt. Probeer dingen uit en kijk rond. Misschien heeft u connecties die hetzelfde systeem gebruiken. Ga eens sparren of vraag om een demo.

crm systeem marketing automation hubspot sellian

Bij Sellian werken we onder andere met Sharpspring

HubSpot CRM Sellian

HubSpot als CRM-systeem gebruiken

Om marketing, sales en service optimaal te combineren heeft u een totaaloplossing zoals HubSpot software nodig. Dit is één enkel softwarepakket waarin marketing, sales, service én CRM samenkomen. Daarbij vormt het CRM-systeem het middelpunt: dit is de bron waar alle informatie samenkomt. Deze informatie is toegankelijk voor alle teams (marketing, sales en service). Dankzij een dergelijke totaaloplossing is het mogelijk om de samenwerking tussen de verschillende teams te optimaliseren, met als resultaat het realiseren van groei.

Haal het maximale uit uw investeringen

De mogelijkheden van de moderne technologie zijn eindeloos. Maar veel bedrijven die een modern CRM-systeem en marketing automation hebben aangeschaft, halen niet het maximale eruit. Misschien door een gebrek aan tijd, capaciteit of kennis. Een gemiste kans! De uitdaging is om u te blijven verdiepen in de mogelijkheden. Of om u door specialisten te laten informeren. Zodat ook uw organisaties effectief aan de slag gaat met acquisitie en meer leads gaat benaderen.

Een heel andere aanpak dan u gewend bent? Dat kunnen we ons voorstellen. Uw concurrenten worstelen met hetzelfde probleem. Maar hopelijk zijn zij hun marketing- en salesproces nog niet aan het vernieuwen!

Hoe ziet uw marketing- en salesproces er nu uit? Haalt u hier al het maximale uit?

Lees ons gratis whitepaper ‘Haal het maximale uit uw marketing en sales’ en ontdek welke kansen u onbenut laat!

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Sellian

Amsterdam • Groningen

088 - 626 73 71

contact@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?