+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

In 6 stappen naar een doelgericht salesgesprek

Het eerste salesgesprek met een prospect is het belangrijkste gesprek dat u met uw toekomstige klant zult voeren. Het zet de toon en bepaalt hoe de rest van het salesproces verloopt. Sterker nog, in dit gesprek worden de eerste contouren van het contract al duidelijk.

Als u het goed doet, ziet de klant u écht als thought leader en bent u binnen. Als het fout gaat, volgt een lange periode waarin u alsnog probeert de prospect over de streep te trekken. U zult dan merken dat u constant verantwoording moet afleggen. Totdat de klant er klaar mee is en u vriendelijk de deur wijst.

In deze blog geven we antwoord op de vraag “wat is een salesgesprek?” en laten we zien hoe u in 6 stappen de deal binnensleept.

Wat is een salesgesprek?

Een salesgesprek is een soort kennismakingsgesprek. Het is een middel om te bepalen of u en uw prospect goed bij elkaar passen. U probeert de pijnpunten, prioriteiten, doelen en wensen van uw prospect te begrijpen. Het gaat dus juist niet over uw eigen product of dienst.

Stap 1: Plan het salesgesprek

Het werken aan een salesgesprek begint al voordat u de telefoon oppakt. U wilt immers niet die persoon zijn die belt voor informatie die u ook online had kunnen vinden. Dankzij een goede voorbereiding kunt u gerichte en diepgaande vragen stellen die precies naar boven brengen wat zich in de wereld van de prospect afspeelt. En dat wordt gemakkelijker als u weet wat zijn of haar rol is, wat zijn of haar bedrijf doet en wat er speelt in de betreffende branche. En al helemaal als u weet welke content de prospect op uw website heeft gelezen. Vooral het laatste is de reden dat koude acquisitie veel minder goed werkt dan het nabellen van leads die u heeft binnengehaald met inbound marketing.

Stap 2: Stel de juiste vragen

Tijdens het gesprek wilt u eerst nog meer over de prospect te weten komen. Achtergrondinformatie, feiten en cijfers die u niet op internet heeft kunnen vinden. Met deze informatie kunt u bepalen of de prospect daadwerkelijk een goede match is met uw bedrijf.

Vragen die u zou kunnen stellen:

    • Hoe pakt uw organisatie … aan?
    • Hoe lang doet u … al zo?
    • Hoe veel investeert u in …?
    • Wat is de impact van … op uw resultaten?
    • Waarom doet uw organisatie … zo?

Zorg wel dat u niet te veel vragen zoals deze stelt – zeker in het begin van het gesprek. Met een paar vragen toont u interesse en doet u waardevolle informatie op, een vragenvuur wordt op den duur ongemakkelijk en vervelend. Over het algemeen praten we graag over ons werk (zowel negatief als positief), maar alles heeft een grens. Het moet natuurlijk blijven. Wees een vriend die hem of haar probeert te helpen bij het maken van de beste keuze, geen Oom Agent.

Stap 3: Zoek naar de pijnpunten

De eerste pijnpunten heeft u dankzij de vragen bij stap 2 al boven water gekregen. Maar nu is het tijd om ervoor te zorgen dat de prospect zich ook realiseert dat dit pijnpunten zijn. Dat er kansen liggen om het beter te doen. Het gaat erom dat u vragen stelt die problemen in het primaire proces van de prospect blootleggen. Problemen die u zou kunnen verhelpen.

Denk eens aan de volgende vragen:

    • Wat gebeurt er als … u niet lukt?
    • Op welke manier wordt u belemmerd in het behalen van uw primaire doelen?
    • Hoe tevreden bent u met …?
    • Als er een probleem is met …, kunt u dat dan gemakkelijk oplossen?
    • Hoe veel personeel heeft u nodig voor het gewenste resultaat?

Het kan ontzettend waardevol zijn om de gezichtsuitdrukking van uw gesprekspartner te zien wanneer u dergelijke vragen stelt – en vice versa. Laat blijken dat u vanuit interesse vragen stelt en niet simpelweg vinkjes aan het zetten bent.

Stap 4: Vergroot de pijnpunten

U weet inmiddels waar de pijnpunten van de klant zitten. Nu is het tijd om te ontdekken hoe belangrijk die pijnpunten zijn. En desnoods om ervoor te zorgen dat ze belangrijk worden.

Stel daarom vragen die zich richten op de consequenties van de besproken problemen, zoals:

    • Hoe veel kansen heeft u moeten laten lopen vanwege …?
    • Wat doet … met het gevoel binnen de organisatie?
    • Wat merkt de rest van uw team van …?
    • Hoe veel geld verspilt u door …?
    • Wat gebeurt er als u door … uw doel niet bereikt?

Laat in uw reactie op de antwoorden blijken dat u de prospect begrijpt. Vertel dat u ziet wat het hem of haar doet en hoe vervelend u dat vindt. Maak dat uw gesprekspartner zich gehoord en begrepen voelt.

Stap 5: Kijk naar de toekomst

Maar het is niet alleen maar kommer en kwel. We gaan de problemen samen oplossen. Wat zouden de resultaten zijn als er een oplossing komt? Het mooiste is als de antwoorden uit de mond van de prospect zelf komen.

Vraag daarom bijvoorbeeld:

    • Hoe zou u uw organisatie het liefst zien, als u alles kon doen?
    • Hoe kunt u uw organisatie (geleidelijk) naar het gewenste resultaat brengen?
    • Wat brengt het u persoonlijk als u … kunt bereiken?
    • Hoe veel geld levert het u iedere maand op als u … oplost?
    • Wat is in uw ogen de eerste stap die uw organisatie moet zetten?

Via deze vragen belandt u op een moment waarop u een review van een klant kunt aanbieden. Het verhaal van een van uw klanten die met vergelijkbare problemen kampte maar deze inmiddels met uw hulp heeft opgelost.

Zo maakt de prospect uiteindelijk een beslissing op basis van ratio, in plaats van emotie. En daarmee wordt de kans kleiner dat u na een korte periode weer de deur wordt gewezen. Hier ligt het begin van een duurzame relatie.

Stap 6: Zet de volgende stap

Het salesgesprek is geen momentopname, maar een proces. Naarmate dit proces het einde nadert, wilt u graag een vervolgafspraak. Inmiddels ziet de prospect dat u weet waar u het over heeft. En dus waardeert hij of zij uw advies.

“Op basis van wat we besproken hebben, lijkt het me verstandig om …”

Dit kan van alles zijn, behalve: “… alvast het contract te ondertekenen.” Dan is al uw aandacht in het salesgesprek voor niets geweest. Plan een demo in, biedt een whitepaper aan, of plan een volgend gesprek met een collega erbij.

Het salesgesprek is een cruciaal onderdeel van uw B2B Sales Strategie, maar zeker niet het enige. Download ons gratis whitepaper om te leren hoe u het maximale uit uw marketing en sales kunt halen!

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Sellian

Amsterdam • Groningen

088 - 626 73 71

contact@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?