+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

Salesplan en Marketingplan voor 2019

Zijn uw salesteam en marketingteam al klaar met het schrijven van het salesplan en marketingplan voor 2019? Het einde van het jaar nadert en dus is het tijd voor bezinning. Maar ook voor vooruitblikken. Waarschijnlijk had u wel een aantal doelstellingen opgesteld die u dit jaar niet haalt. Wat gaat u in 2019 anders doen? Wat gaan andere (mkb) bedrijven in het B2B segment doen in het nieuwe jaar?

Bij een vooruitblik op 2019 hoort eigenlijk ook een terugblik op 2018. Uit onderzoek bleek dat 84% van de B2B marketeers had gepland om in 2018 een strategische focus te hebben op leadgeneratie. 57% wilde zich richten op customer experience, 49% op marketing automation en 39% op de AVG of GDPR wetgeving. Maar in 2019 zijn er toch een aantal andere prioriteiten, zo blijkt uit de inhoud van het salesplan…

Leadgeneratie (84% → 86%)

Lag uw strategische focus in 2018 ook grotendeels op B2B leadgeneratie? Verstandig, want nieuwe klanten aantrekken is de ideale manier om te groeien. Dat deed 71% van de Nederlandse B2B marketeers door middel van content marketing.

Ook in 2019 blijft leadgeneratie ontzettend belangrijk. Maar liefst 86% van B2B marketeers geeft aan dat dit de belangrijkste strategische focus heeft, waarbij 81% content marketing inzet.

Customer experience (57% → 55%)

In het B2B segment is customer experience enorm belangrijk. U bent immers afhankelijk van een aantal (grote) klanten. Het is dan ook belangrijk deze tevreden te houden, ook als mkb’er. Ten eerste moet uw product natuurlijk waterdicht zijn. Maar ten tweede is ook communicatie met de klant van enorm belang. Daarom was de verwachting dat 89% van B2B marketeers in 2018 actief gebruik zou maken van een CRM-systeem.

Dat percentage bleek iets lager te zijn, namelijk 80%. Ook het percentage dat customer experience als strategische focus heeft is iets afgenomen, namelijk 55% ten opzichte van 57% in 2018. Wel geeft 10% aan in 2019 te willen starten met een CRM-systeem.

Marketing automation (49% → 48%)

Bijna de helft van B2B marketeers wilde in 2018 marketing automation als strategische focus hebben. Bovendien gebruikte 40% het al, ten opzichte van 30% in 2016. In 2018 zou daar nog eens 28% bij komen. Kortom, het wordt steeds populairder. En terecht, want het is de ideale manier om leads op te werken voor de sales. Het is bijvoorbeeld mogelijk om precies te zien welke bedrijven op uw website zijn geweest. En welke pagina’s ze hebben bekeken. Maar u kunt ook eenvoudig automatische e-mailcampagnes (inclusief herinneringsmails) opstellen en verzenden.

In 2019 blijft marketing automation belangrijk in uw marketing- én salesplan. 48% van B2B marketeers geeft aan dat dit een strategische focus is. De verwachting dat 68% gebruik zou maken van marketing automation is geen realiteit geworden; 53% zet marketing automation in en 18% geeft aan hier in 2019 mee te willen starten. De B2B marketeers lijken dus wat terughoudender te zijn, waardoor nog altijd te veel kansen gemist worden.

AVG of GDPR wetgeving (39% → 32%)

Slechts 39% van de B2B marketeers had een strategische focus op de AVG of GDPR wetgeving in 2018. De General Data Protection Regulation wetgeving (of Algemene Verordening Gegevensbescherming) werd op 25 mei 2018 van kracht. Hiermee worden privacygevoelige gegevens die beheerd worden door organisaties beschermd. Dat is niet alles, u moet namelijk ook kunnen aantonen dat u zich hieraan houdt. Anders zijn stevige boetes en imagoschade een logisch gevolg. En dat kan met name voor mkb’ers een doodsteek zijn.

In 2019 is de AVG enigszins ‘normaal’ geworden, waardoor nog slechts 32% zich actief en strategisch bezighoudt met databescherming.

2019: Converteren van leads naar klanten (82%)

In hun vooruitblik op 2019 geven B2B marketeers ook aan sterke focus te hebben op het converteren van leads naar klanten. Met maar liefst 82% is het na leadgeneratie het belangrijkste aandachtspunt. Steeds meer organisaties zien in hoe lastig het is om de lead op het juiste moment over te geven van marketing aan sales.

Lees: De aandacht estafette: het estafettestokje overgeven van marketing aan sales

2019: ROI marketing aantonen (50%)

Tot slot hechten B2B marketeers in 2019 veel waarde aan het aantonen van de Return On Investment (ROI) van marketing. Op de korte termijn is dat natuurlijk erg moeilijk. Dan blijft het bij exposure en vertoningen op social media, bijvoorbeeld. Op de lange termijn gaat het erom dat er omzetgroei gerealiseerd wordt. Het gaat erom dat marketing in samenwerking met sales goede resultaten boekt.

Uw salesplan en marketingplan voor 2019 maken

Al met al is het maken van uw salesplan en marketingplan voor 2019 een hele klus, uw salesteam en marketingteam hebben de handen vol. Maar heeft u deze teams wel? Of zijn deze wel groot genoeg? Gaat uw bedrijf met het geschreven marketingplan en salesplan wel mee met de tijd?

Sellian is gespecialiseerd in het toepassen van de allernieuwste technieken in B2B leadgeneratie, zowel in marketing als sales. We gaan voor omzetgroei op de lange termijn, als duurzame oplossing. Dat noemen we Smarter Business Development.

Vraag een vrijblijvend consult aan en samen komen we erachter wat u in 2019 anders kunt doen. We kunnen u een voorbeeld geven van waar een goed salesplan aan moet voldoen. Of lees ons gratis whitepaper en leer hoe u het maximale uit uw marketing en sales kunt halen!

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Sellian

Amsterdam • Groningen

088 - 626 73 71

contact@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?