+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

Het whitepaper staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of dienst. Het is een diepgaand document, dat erop gericht is de lezer te informeren en overtuigen. De lezer heeft namelijk een probleem en u kunt het oplossen. En dat doet u graag, in ruil voor contactgegevens. In deze blog leggen we uit wat een whitepaper is, wat het niet is, hoe het eruit ziet, wie het schrijft en hoe u het kunt gebruiken voor leadgeneratie.

 

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een uiteenzettend maar betogend document dat uw bedrijf aanbiedt, meestal in ruil voor contactgegevens. Het straalt autoriteit uit. Het laat zien dat u de expert bent op uw vakgebied. Eerst beschrijft u kort het probleem en geeft u duidelijk aan dat het zo niet langer kan. Dan gaat u in op waar de oplossing aan moet voldoen. Vervolgens laat u op basis van logisch redeneren en feiten (uit relevante onderzoeken) zien dat het opgelost kan worden. En die oplossing is toevallig uw product of dienst.

Wat is een whitepaper absoluut niet?

Het is dus heel wat anders dan een eBook. Het is ook veel langer en minder prikkelend dan een blog. Het zou ook geen reclamepraatje voor uw eigen product of dienst moeten zijn, want dat wil niemand lezen. Tot slot is het dus ook geen wit papiertje. Het moet de lezer kunnen overtuigen op basis van feiten en logisch redeneren.

 

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Het schrijven van een whitepaper is nog maar een eerste stap. Het moet namelijk ook mooi grafisch vormgegeven worden. Het wordt dan ook vaak geleverd als PDF. Al met al kan het ongeveer 5 tot 25 pagina’s zijn. De lengte is compleet afhankelijk van het onderwerp. Bovendien bestaat het  niet alleen uit tekst, maar bevat het ook veel (informatieve) afbeeldingen, infographics en grafieken, bijvoorbeeld.

 

Wie gaat het whitepaper schrijven?

Onze schrijvers gaan voor uw bedrijf het whitepaper schrijven. Dit is een vak apart en hier heeft u dus schrijvers voor nodig. Deze lezen zich goed in, stellen kritische vragen en gaan dan aan de slag.

Een verkoper kan nog zo goed zijn in het houden van een verkooppraatje, maar dit op papier zetten is iets heel anders. De lezer kan immers teruglezen en kijken of alles wel 100% klopt, de luisteraar niet.

 

Wat doen we met het whitepaper?

Met bijvoorbeeld blogs en infographics linken we hier naartoe. De lezer van het blog is geïnteresseerd geraakt in het onderwerp en vindt het geen probleem contactgegevens te geven in ruil voor het document.

Vervolgens nemen we na enige tijd contact op met de lezer. Niet alleen met behulp van contactgegevens, maar ook door tools waarmee we websitebezoekers heel precies kunnen volgen. Zo hebben we leads voor uw bedrijf. Deze gaan we warm maken en houden, om ze uiteindelijk met jou aan tafel te krijgen.

Download ons eigen whitepaper om meer te leren over het gebruik van whitepapers in B2B marketing.

 

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een uiteenzettend maar betogend document dat uw bedrijf aanbiedt, meestal in ruil voor contactgegevens. Het staat centraal in de online (B2B) marketing voor uw product of dienst.

Hoe ziet een whitepaper eruit?

Een whitepaper wordt vaak geleverd als PDF. Al met al kan het ongeveer 5 tot 25 pagina’s zijn, de lengte is compleet afhankelijk van het onderwerp. Bovendien bestaat het niet alleen uit tekst, maar bevat het ook veel (informatieve) afbeeldingen, infographics en grafieken, bijvoorbeeld.

Wie schrijft een whitepaper?

Bij Sellian gaan onze schrijvers voor uw bedrijf het whitepaper schrijven. Zij lezen zich goed in, stellen kritische vragen en gaan dan aan de slag.

Wat kan ik met een whitepaper?

Met bijvoorbeeld blogs en infographics kunt u naar het whitepaper (dat op een landingspagina staat) linken. De lezer van een blog is geïnteresseerd geraakt in het onderwerp en wil meer weten. Hij of zij laat contactgegevens achter in ruil voor het document.