+31 88 626 73 71 contact@sellian.nl

Meer omzet met slimme sales & marketing

Wij helpen bedrijven op een betere manier te groeien. Hoe? Door meer omzet te genereren met slimme en moderne sales en marketing! Door gebruik te maken van moderne strategieën en technieken kunt namelijk veel meer rendement halen uit uw commercie. Met als resultaat: meer omzet tegen lagere kosten. 

Het marketing- en salesvak is enorm veranderd. Toch gebruiken veel professionals nog dezelfde werkwijzen als twintig jaar geleden. Denk aan direct mailings, koud bellen en reclame. Methodes die veel tijd en geld kosten en weinig resultaat opleveren. Deze richten zich namelijk op de massa en zijn onpersoonlijk van aard, waardoor ze vaak als storend worden ervaren.

Mensen zijn kritischer geworden en kunnen steeds beter zelf bepalen welke informatie ze willen zien of ontvangen. Enkele voorbeelden:

Enkele voorbeelden:

11,5 miljoen Nederlanders in nieuwe bel-me-niet register (bron)

70% van de consumenten gooit direct mail (DM) weg omdat men geen reclame toegezonden wil krijgen (bron)

80% van de Nederlanders bekijkt reclames niet meer (bron)

11,5 miljoen Nederlanders in nieuwe bel-me-niet register (bron)

70% van de consumenten gooit direct mail (DM) weg omdat men geen reclame toegezonden wil krijgen (bron)

80% van de Nederlanders bekijkt reclames niet meer (bron)

De meeste mensen – zakelijk en particulier – gaan tegenwoordig eerst online op zoek naar een oplossing voor hun vraag of probleem. De kans is daardoor groot dat uw salesmensen veel te laat in beeld komen bij uw doelgroep. Namelijk wanneer zij hun keus al hebben gemaakt. De kunst is dus om in een vroeg stadium in beeld te zijn bij uw prospects.

Inbound als nieuwe benadering

Effectieve sales en marketing vraagt dus om een andere aanpak en dat kan met de inbound-methode. Dit is een bewezen strategie om meer websitebezoek te trekken, meer interessante leads te genereren, meer klanten binnen te halen én deze klanten te binden aan uw bedrijf.

Het grootste verschil zit hem in de manier waarop u potentiële klanten en prospects benadert. Met traditionele outbound heeft u geen idee of de mensen die u bereikt, wel zitten te wachten op uw informatie. En of zij wel passen bij uw bedrijf. De kans is groot dat de boodschap niet aansluit bij hun interesses of bij de fase van het aankoopproces waarin ze zich bevinden. Of de boodschap komt op een ongelegen moment. Met als gevolg: relatief hoge kosten en een niet meetbaar en laag rendement.

De inbound strategie is gericht op het creëren van waardevolle ervaringen voor uw (potentiële) klant met uw bedrijf. Dat doet u door de aandacht van uw doelgroep echt te verdienen.  De inbound methode werkt als volgt:

Stappenplan voor Inbound Marketing

Attract

U trekt de aandacht van uw prospects door relevante en waardevolle content te creëren en deze vervolgens online vindbaar te maken in zoekmachines als Google en Bing en op social media. Zo genereert u meer verkeer naar uw website. Door downloads zoals een whitepaper beschikbaar te stellen verleidt u prospects om hun e-mailadres achter te laten. De prospect wordt dan een lead.

Engage

U vergroot de betrokkenheid van uw leads door ze relevante content te blijven bieden, passend bij hun interesses. Met behulp van CRM en marketing automation software monitort en voedt u deze leads. Uw salesteam kan dan op het juiste moment contact opnemen om de lead verder te helpen en uiteindelijk de deal te sluiten.

Delight

De laatste stap is om in te zetten op hoge klanttevredenheid zodat klanten uw producten en diensten bij anderen zullen aanbevelen.

Inbound eindigt dus niet bij het sluiten van de deal. Want hoe hoger de klanttevredenheid, hoe groter de kans dat hij of zij een trouwe fan wordt van uw bedrijf. En goede mond-tot-mondreclame zorgt weer voor nieuwe klanten, zonder extra marketinginspanningen. Dit drijft het vliegwiel aan waardoor uw bedrijf slimmer gaat groeien.

De wensen en behoeften van uw klant staan dus centraal, in plaats van uw product of dienst. Door de informatie aan te passen aan de fase van het aankoopproces waarin uw doelgroep zich bevindt – oftewel de buyer’s journey of klantreis – voegt u echt waarde toe. U helpt de potentiële klant namelijk om een probleem op te lossen of een vraag te beantwoorden. Als u dit goed toepast, dan zal de klant ú weten te vinden in plaats van andersom.

Alignment tussen marketing, sales en service

Marketing, sales en service kunnen alleen maximaal resultaat behalen als alle activiteiten en processen optimaal op elkaar zijn afgestemd. Marketing kan zorgen voor interessante leads, maar als sales ze niet op tijd opvolgt zullen ze nooit klant worden. En als de service tekortschiet, dan zal een klant nooit een tevreden klant worden, laat staan een fan. Deze drie afdelingen zorgen dus gezamenlijk voor het aantrekken van potentiële klanten, het binnenhalen van klanten en het behouden van klanten. Als een van de teams onderpresteert, zal het resultaat nooit optimaal zijn.

Het CRM-systeem als basis

Om succesvol te zijn met inbound marketing en sales is een goed functionerend CRM-systeem essentieel. Hierin legt u alle data vast van uw (potentiële) klanten. Hoe meer data zijn vastgelegd, hoe eenvoudiger het wordt te segmenteren en uw marketing- en salesactiviteiten hierop aan te passen. Een CRM is onmisbaar voor een goede klantervaring en om uw marketing, sales en service goed te laten samenwerken.

Marketing automation: meten is weten

Er is steeds meer slimme software beschikbaar om data te meten, prospects en klanten te monitoren en marketing- en salesactiviteiten te automatiseren. Met marketing automation software kunt u onder meer websitebezoekers herkennen, hun activiteiten monitoren en geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails versturen naar leads en klanten. Marketing automation is daarom een belangrijk onderdeel van de inbound strategie.

People, process & platform

De afstemming tussen people, process en platform is dus cruciaal. Onderzoek laat namelijk zien dat bedrijven die deze drie onderdelen goed op elkaar hebben afgestemd, veel harder groeien.

People

De mensen binnen uw commerciële organisatie focussen op het aantrekken van nieuwe prospects, het genereren van goede leads en het verhogen van de klanttevredenheid. Klantgerichtheid is daarbij een kritische succesfactor.

Proces

Alle processen binnen uw commerciële organisatie zijn vastgelegd in workflows die voor iedereen helder zijn. Op deze manier creëert u bovendien een schaalbaar model.

Platform

Door platforms in te zetten voor zowel uw mensen als uw processen zorgt u voor efficiëntie. Hierbij kunt u denken aan CRM en marketing automation software zoals HubSpot, maar ook tools als Online Succes, Google Analytics, WordPress of Hotjar.

Haal het maximale uit uw sales & marketing

Wij helpen u graag om het maximale uit uw sales en marketing te halen door gebruik te maken van moderne tooling en technieken. Daarnaast versterken wij de volledige commerciële keten binnen uw bedrijf. Sneller en slimmer groeien lukt namelijk alleen met een integrale aanpak. Een aanpak waarin al uw processen en activiteiten op het gebied van sales en marketing naadloos op elkaar aansluiten!

Benieuwd hoe u meer uit uw marketing en sales kunt halen?

Plan dan een afspraak in met een van onze specialisten, we helpen u graag op weg!

Whitepaper

Haal het maximale uit uw marketing en sales

Sellian

Amsterdam • Groningen

088 - 626 73 71

contact@sellian.nl

Volg ons

Wij zijn er voor u!

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken?